Tiistain fitness-ruoka

Tänään haluan jakaa kanssanne helpon ja nopean reseptin. Tämä ei ole nopea mikroaterian merkityksessä, vaan tämä on lisäksi terveellistä. Teille, jotka ette tiedä, mitä omeletit ovat, ne ovat ikään kuin ohuita pannukakkuja. Kutsun näitä omeleteiksi, sillä tällä nimellä olen tämän ruokalajin tuntenut lapsuudestani lähtien ja näin me näitä Itävallassa kutsumme. Joten tämä keskustelu on loppuun käsitelty 😉

Voit oikeastaan täyttää omeletit millä ikinä haluat. Maukkaalla juustolla ja kinkulla tai hillolla, jos nautit omeletit jälkiruoaksi. Voit jopa pilkkoa vanhan urheilusukkasi sinne jos haluat. Omat makumieltymyksesi ovat ainoa raja täytevaihtoehdoille.

Tällä kertaa koitin täytteenä pinaattia, herkkusieniä, saksanpähkinöitä ja fetaa.

Ainekset kahteen annokseen:

·         60g tattarijauhoja

·         40g vehnäjauhoja

·         1 tl suolaa

·         Pippuria

·         2 munaa kevyesti vatkattuna

·         350ml maitoa

·         25g voita (maistuu paremmalta voin kanssa, mutta toimii ilmankin)

·         Oliiviöljyä

·         125g herkkusieniä

·         400g pinaattia (tuorepinaatti parasta, mutta jos on kiire, niin pakastepinaattikin käy)

·         35g karkeasti rouhittua saksanpähkinää

·         50g fetaa murusteltuna

·         ripaus muskottipähkinää

·         tuoretta ruohosipulia

Ja sitten menoksi:

Ensin mittaa kulhoon kummatkin jauhot ja suola. Tee keskelle kuoppa, johon rikot kananmunat. Sekoita reunoilta jauhoja pikkuhiljaa kananmunien joukkoon ja jatka, maitoa lisäten, kunnes seos on tasaista. Olisi parasta antaa taikinan vetäytyä noin 30 minuuttia, mutta taikinan voi myös paistaa välittömästi. Toki hyvät asiat yleensä vaativat aikaa. Ja jos päätät lisätä voita taikinaan, nyt olisi sen aika.

Jos herkkusienet ovat isoja, pilko ne pienemmiksi. Itse viipaloin ne.

Ota esille iso paistinpannu ja lisää siihen reilu ruokalusikallinen oliiviöljyä. Kuumenna öljy, lisää herkkusienet ja paistaa noin 5 minuuttia. Ota pannu pois levyltä ja aseta sivuun.

Jos sinulla on tuoretta pinaattia, höyrytä sitä noin neljän minuutin ajan. Valuta ylimääräinen neste pois ja silppua. Lisää saksanpähkinät, feta ja pinaatti sienten joukkoon. Mausta suolalla, pippurilla ja muskottipähkinällä. Pidä miedolla lämmöllä.

Tarvitsemme vielä toisen pannun, tällä kertaa omeletteja varten. Lisää pannulle lusikallinen oliiviöljyä ja kuumenna keskilämmöllä. Laita pannulle neljä reilua lusikallista taikinaa ja levitä tasaisesti pannua liikuttelemalla. Paista noin 2-2,5 minuutin ajan kummaltakin puolelta, kunnes omeletit ovat kullanruskeita.

Voit laittaa kaikki paistetut omeletit lautaselle ja peittää kannella, jotta ne pysyvät lämpiminä.

Levitä pieni kerros täytettä jokaisen omeletin päälle, rullaa ja puolita. Koristele tuoreella ruohosipulilla ja tarjoile.

Hyvää ruokahalua!

 -Dom

—- English —-

Today I want to share an easy and fast recipe with you. I mean not “fast” like the fast-food-microwave-crap, rather something healthy. For the ones who don’t know what an omelette is, it is more or less like a pancake, just a bit thinner. I call it this because it’s a meal I have known since my childhood and that’s how we in Austria call them. So no discussion about it 😛

You can fill it with anything you want to, actually. Tasty cheese and ham or just with jam as a dessert you can even cut your old sport socks in there if you like it. The only limit is your own taste!

This time I tried a variation of spinach, champignons (mushrooms), walnuts and feta.

Ingredients for two portions:

·  60g buckwheat flour

·  40g all-purpose flour

·  1 tsp salt

·  pepper

·  2 eggs, lightly whisked

·  350ml milk

·  25g butter (it tastes batter with it, but works also without)

·  olive oil

·  125g champignons

·  400g spinach (for sure fresh ones would be the best, but if you want to make it wast, it’s possible to use frozen ones)

·  35g walnuts, roughly chopped

·  50g feta, crumbled

·  a pinch of nutmeg

·  fresh chives

Lets go!

First you measure both flours and the salt in a bowl. Make a pit in the middle and put the eggs there. Now you can mix a bit of the flour from the sides with the eggs. Then mix continuously while adding the milk, until smooth. Now it would be best to let the dough stand for 30min (it also works if you cook it right away, but good things take time). If you have decided to make it with butter, then melt it know and mix it in.

If the mushrooms are quite big cut them in smaller pieces. I sliced them.

Take a big pan and add a big spoonful of olive oil. Heat it and cook the champignons for 5 minutes. Take the pan away from the stove and set it aside.

If you have fresh spinach, steam it for 4 minutes. Drain it and squeeze as much water as possible out of the spinach and then chop it roughly. Now add the walnuts and the feta to the mushrooms and mix them. Then also add the spinach and season it with pepper, salt and a pinch of nutmeg. Keep on a low heat.

Again we need a pan, this time for the omelets. Add a spoonful of olive oil and heat it on middle heat till it’s hot. Now put about 4 big spoonfuls of dough into the pan and spread it evenly by moving the pan. Bake them for about 2-2,5 min on both sidea, till the omelet is slightly browned.

You can put all the omelets on a plate and put a lid over them to keep them warm.

Now spread a little bit the stuffing in each omelet, roll them up and halve them. Garnish with a bit of fresh chive and serve.

Enjoy your meal!

fitfunfamily

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 4
Tykkää jutusta