Saatko riittävästi proteiinia? Sis. alekoodin

Tiesitkö, että moni suomalainen syö aivan liian vähän proteiinia? Treenaatko kovaa, mutta kehitystä ei tapahdu? Oletko tsekannut, että saat tarpeeksi proteiinia? Kuinka paljon sitä proteiinia sitten pitäisi syödä?

On täysin mahdoton heittää yhtä lukua ja sanoa, että se proteiinimäärä sopisi kaikille. Proteiinin tarve pitäisi aina miettiä yksilöllisesti ja tapauskohtaisesti. Kovaa treenava luonnollisesti tarvitsee proteiinia enemmän kuin täysin urheilua välttelevä ihminen. Itse pidän tavoitteellisesti treenaavien kohdalla hyvänä nyrkkisääntönä n. 1.5-2.5 gramman proteiininsaantia per kehon rasvaton painokilo. Toki tämäkään ei ole absoluuttinen totuus, sillä joissakin tilanteissa saattaa hyvinkin olla tarpeen saada proteiinia enemmänkin esim. n. 3g per rasvaton painokilo. Jos et itse tiedä, mikä on sinulle sopiva määrä, niin suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen.

Mistä sitä proteiinia sitten saa?

Hyviä proteiininlähteitä on vaikka kuinka paljon, eikä pelkästään maustamaton maitorahka, mikä toki on myös hyvä proteiininlähde sekin. Erinomaisia proteiininlähteitä ovat maitorahkan lisäksi mm. lihat, kalat, kananmunat, hera, maitotuotteet, pavut, linssit, kvinoa, mantelit, avokado, pinaatti sekä esimerkiksi proteiinilisät.

Milloin kannattaa käyttää proteiinilisää?

Moni suomalainen saa valitettavasti liian vähän proteiinia, mutta ei se tarkoita että kaikkien tulisi kauha tolkulla alkaa vetämään proteiinilisiä. Maltillinen proteiinilisä olisi varmasti monellekin hyvä asia, jos ruoasta ei saada tarpeeksi proteiinia. Monelle asiakkaalleni aamupalat ovat todella proteiiniköyhiä ja tällöin usein suosittelen proteiinilisää aamupalalla. Proteiini täyttää ja pitää kylläisenä, jolloin se on myös apuna painonpudotukselle ja painonhallinnalle. Myös kovaa treenavat ihmiset harvoin saavat tarpeeksi proteiinia normaalista ruokavaliostaan, joten heille suosittelen myös proteiinilisää. Älä kuitenkaan marssi kauppaan ja osta kymmeniä suklaaproteiinipatukoita ja vedä niitä kerralla herkkunälässäsi vatsaasi, se ei ole tarkoituksenmukaista. Suosittelen laskemaan kuinka paljon proteiinia saat, että tiedät onko sinulla tarvetta proteiinilisälle ja jos, niin kuinka paljon tarvitset lisää.

Millainen proteiinilisä on hyvä?

Ihmiset arvostavat proteiinilisissä eri asioita. Toinen haluaa proteiinilisän maistuvan taivaallisen hyvältä, toinen arvostaa laatua ja toinen luonnollisuutta. Meidän perheessä maku on yksi viimeisistä kriteereistä. Tärkeintä meille on laatu ja luonnollisuus. Syömme proteiinilisää taataksemme riittävän proteiinin saannin terveellisistä sekä tavoitteellisista syistä. On toki plussaa, jos proteiinilisä maistuu hyvältä, mutta sei ole ykkös-kriteeri. Suosittelen siis tutustumaan proteiinilisän ainesosaluetteloon ja tsekkaamaan, mitä kaikkea tämä pitää sisällään. Jos haluat minun mielipiteeni, niin suosi laatua maun sijaan!

Mitä proteiinilisää me käytämme?

Meidän tällä hetkellä käyttämämme proteiinilisä on Kuntokaupasta hankkimamme Nutri Worksin heraproteiini-isolaatti Iso WorX ja voin lämpimästi suositella tätä jokaiselle urheilijalle, kuntoilijalle tai ylipäätään kaikille ravitsemuksestaan kiinnostuneelle. Kerroin aiemmin arvostavani laatua ja luonnollisuutta, tämä purkki sisältää kumpaakin ja on vieläpä laktoositon. Tämä Heraproteiini-isolaatti on aivan mahtava setti sekoittaa smoothien tai valita messiin treenikassiin. Tuotteen proteiinipitoisuus on 85 g / 100 g , joten senkin puolesta tämä proteiinilisä on hyvä valinta. Heraproteiini-isolaatti on kuitenkin kallimpaa kuin heraproteiinikonsentraatti, miksi? Heraproteiini-isolaattissa on vähemmän rasvaa ja laktoosia, jolloin se myös imeytyy huomattavasti nopeammin verrattuna konsentraattiin. Erityisesti harjoituksen jälkeen isolaatin nopeasta imeytymisestä on hyötyä lihaskasvun kannalta. Suurena plussana on myös, että nämä Nutri Worxin proteiinivalmiseet makeutetut jauheet ovat makeutettu stevialla ja maustamattomassa jauheessa ei ole ollenkaan makeutusaineita.

Ja lopuksi meillä on vielä ihan superhyviä uutisia. Nimittäin Kuntokauppa antoi teille alekoodin, millä saatte kaikista NutriWorks tuotteista -20 % koodilla ”NW20”. Nyt jos joskus voit siis satsata laadukkaaseen protskuun, kun ei tarvitse maksaa maltaita. Koodi on voimassa ajalla 14.3-28.3.2018.

Ps. meidän Instagramissa arvotaan 1kg heraproteiinia + treenikalenteri. Kannattaa siis ehdottomasti käydä osallistumassa! 🙂

fitfunfamily

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 6
Tykkää jutusta