Proteiiniähky | NFE 2017

Olimme viikonloppuna Domin kanssa Lahdessa tsekkaamassa Nordic Fitness Expon ja päällimmäinen fiilis on proteiiniähky. Kova treenaaminen kulkee useimmiten käsi kädessä hyvän ravitsemuksen kanssa, ainakin mikäli tavoittelee hyviä tuloksia treenaamisesta. Mutta jostain kumman syystä terveellinen ravitsemus näytti ainakin messuilla siltä, että se olisi yhtäkuin hurjat määrät protskua. Olin oikeasti vähän pettynyt messujen proteiinituputukseen. Minulle yritettiin myydä proteiinipatukoita kertomalla, että niillä on kätevä korvata lounas. Siis, että mitä? Proteiinivalmisteita tulisi käyttää lisänä, mikäli niitä tarvitsee, ei todellakaan korvata kunnon ruokaa. Toinen yritti myydä minulle proteiinivanukkaita myyntipuheella, että kerrankin voi syödä herkkua niin paljon kuin haluaa. Niinkö tosiaan? Se, että suklaalevyyn lisätään proteiinia ei tee siitä terveellistä. Proteiinilisät ovat hyvä juttu omalla paikallaan, nimittäin nimenomaan proteiinilisänä.

Proteiinilisät ovat toki hyvä juttu joissakin tapauksissa ja kovaa treenatessa monet tarvitsevat proteiinilisää. Mutta perusaktiivisesti liikkuva ihminen, jos hieman katselee mitä syö ja kuinka paljon, niin ei edes tarvitse proteiinilisiä. Proteiininsyönti tuntuu räjähtäneen käsiin ja sitä luullaan, että kaikki missä on proteiinia on terveellistä. Ei sillä väliä, että proteiinipatukka saattaa sisältää proteiinin lisäksi vaikka mitä kakkaa. Messuilla tuli maisteltua paljon erilaisia tuotteita ja osa niistä maistuivat niin teolliselta kuin olla ja saattaa. Tuotteita maistellessa totesin Domille, että ei osa näistä jutuista voi vaan mitenkään olla hyväksi ihmisen kropalle, ei vaikka kuinka niissä olisi proteiinia sata grammaa sadassa grammassa. Ja kuinka moni proteiinilisän käyttäjistä edes tarvitsisi proteiinilisää? Sanotaan nyt vielä kerran, että omalla paikallaan ne ovat hyvä juttu, lisänä hyvää ravitsemusta, mikäli on tarvetta proteiinilisälle.proteiinilisä

Hiilarit tuntuivat olevan pahin vihollinen siellä. Pastat vaihdetaan proteiinipastaksi, ettei tule syötyä liikaa hiilareita. Proteiinipatukoista hehkutettiin kuinka vähähiilarisia ne ovat. Miksei messulla mainostettu hyviä hiilareita? Miksi messuilla ei hehkutettu hiilarien tärkeyttä? Miksi hiilarit ovat niin väärinymmärretty makroravinne? Miksi siellä ei ollut näytteilleasettajia, jotka olisiva puhuneet hiilarien tärkeyden puolesta. Jos oletetaan porukan treenaavan niin kovaa, että jokaisella on järjettömän suuri tarve lisäprotskulle, niin eiköhän heillä olisi myös aika järjettömän suuri tarve hyville hiilareille? Ihminen tarvitsee myös hiilareita! Entä hyvät rasvat, vihannekset, marjat ja hedelmät? Just saying.

Mikäli käytät proteiinilisiä, niin suosittelen ihan mielenkiinnosta laskemaan paljonko oikeasti tarvitset proteiinia ja paljonko sitä saat. Jos syöt todella proteiinipitoista ruokaa ja sen lisäksi vedät protskupatukoita sekä muita proteiinivalmisteita, niin saatat todellakin saada liikaa proteiinia. Proteiinit eivät ole poikkeus, liika on liikaa. *Kuinka paljon tarvitset proteiinia riippuu myös luonnollisesti koostasi sekä tavoitteistasi. Treenatessasi kovaa on aiheellista pitää huolta riittävästä proteiinin saannista lihasten korjaamisen sekä rakentamisen kannalta. Mutta liiallinen proteiininsaanti ei nopeuta prosessia. Liiallinen proteiinin saaminen voi olla haitallista esimerkiksi munuaisille.

Olisin kaivannut messuille enemmän näytteilleasettajia, jotka puhuvat terveellisen ravitsemuksen puolesta ja vähemmän proteiinipatukoita. Sekä minua harmitti se, että ihmisille myydään proteiinipatukoita, mitä ”voi syödä ihan niin paljon kuin haluaa ilman huonoa omaatuntoa.” Tänään käyn ostamassa ihan kunnon rehellisen suklaapatukan ihan vaan sen takia, että tekee mieli ja voin syödä myös sen täysin hyvällä omalla tunnolla ilman, että siihen on lisätty proteiinia. Kun muu ravitsemus on kunnossa, niin viikossa pari suklaapatukkaa eivät kaada kuppia nurin sekä päinvastoin. Jos koko muu ravitsemus on pyllyllään, niin proteiinilisät eivät sitä yksinään paranna.

*Mutta niinkuin jo aiemmin sanoin, niin proteiinilisät ei ole itsessään se paha juttu, mutta liika vaan on liikaa. Itsekin käytän proteiinivalmisteita välillä ja Dom käyttää niitä päivittäin. Ja mitä vielä proteiinilisiin ja niiden teolliseen makuun tulee, niin messujen jälkeen enemmän kuin koskaan olen iloinen, että on olemassa myös yrityksiä, joiden protskut eivät ole täynnä makeutusaineita yms…!

*Muokattu tekstiä julkaisemisen jälkeen

fitfunfamily

9 vastausta artikkeliin “Proteiiniähky | NFE 2017”

  1. Aamen!! Todella hyvä teksti. Oma ruokavalioni perustuu nimenomaan hiilariin hyvistä lähteistä, kuten kasviksista. En siis syö mitään eläinperäistä ja enkä ole koskaan voinut näin hyvin. Muistan joskus aikanaan kun vetelin noita proteiinilisiä pelottavan paljon. Luulin että on terveellistä ja välttämätöntä kropalle, kun vetelee patukoita välipalaksi yms muuta protskupaskaa mitä oli tarjolla. Olo oli silloin tukala ja vetämätön. Kasviksia vähättelin ja kuvittelin ettei niillä tyyliin tee mitään. Huhhuh. Oikein pelottaa muistella tuota aikaa, joka ei onneksi kestänyt puolta vuotta pidempää.
    Ihmiset ovat niin sekaisin mainnonnasta ja unohtavat perus asiat. Noilla protskulisillä ei tee yhtään mitään..

  2. Word!!

    Voin myöntää kuuluneeni niihin, jotka mättävät sitä proteiinia hiilarien ja rasvan kustannuksella lihomisen pelossa. Lähestulkoon ajattelin niin, että voin syödä yhden extra aterian kauheaan nälkään (joka luonnollisesti vaivaa, jos syö todella yksipuolisesti) jos se sisältää pelkkää proteiinia.
    Oman tyhmyyden takia treenitehot laski ihan nollaan, ne kovalla työllä hankitut lihakset katosi ja kaiken kukkuraksi sai kropan ihan jumiin hormonitoiminnan saralla. Olo oli tukala ja maha turpoili ja oli sekaisin. Well done siis!

    Onneksi maailmassa on proteiinintuputtajien lisäksi myös fiksuja ihmisiä, ja heidän järkevää blogimatskua jne kuunnellessa ymmärsin vihdoin todellisen tasapainon merkityksen myös ravintoaineiden kohdalla. Nykyään syön eniten hiilaria ja RIITTÄVÄSTI sitä protskua ja sopivasti rasvaa. Toki kaikkien kehot on erilaisia, mut itse voin ihan super paljon paremmin näin!

  3. Täysin samaa mieltä! Itsekkin olen käyttänyt todella paljon proteiinijauheita ja patukoita, kolmestikkin päivässä pitkän aikaa ja vielä luullut syöväni terveellisesti. Ja haittaa siitä vain on ollut, onneksi nyt olen sen tajunnut ja pyrinkin syömään mahdollisimman luonnonmukaisesti 🙂 Oikeen ällöttää ajatella millä on ennen elänyt 😀

  4. Niin hyvä teksti!! Kerranki joku kirjottaa proteiinista tältä kannalta. Oon niin samoilla linjoilla! 🙂
    Välillä blogeja/ mediaa seuratessa on meinannu iskee ahistus siitä, et onko ne hiilarit nyt oikiasti nii pahasta. Ite oon aina tottunu syömää terveellisesti ja monipuolisesti ilman et välttelisin esim hiilaria. Mut ehkä pitää vaan luottaa siihen omaan mieleen ja kehon tuntemuksiin mikä itelle paras.

  5. Tiesittekö, että ne pisteet siellä messuilla, ns myyntipaikat tms, eivät ole mitään ilmaisia? Varmasti se olis tosi ihanaa kun siellä olis kaikki puhumassa terveydestä, Mutta kalliiksi tulee, jos mennään sinne esim lisäravinnefirmana mainostamaan sitä että syökää nyt perkele sitä pastaa ja perunaa ja jättäkää nää meidän tuotteet hyllyyn. Kai ne nyt on siellä mainostamassa niitä omia tuotteitaan, kun on yksi vuoden parhaista paikoista ja hetkistä niitä tuoda esille?

    Jos joku mainostaa, että voi korvata lounaan vaikka puddella tai patukalla, ei varmasti väitä että korvaa sinun jokainen lounaasi tällä ? Vaan ehkä just sitä että kun ei ole saatavilla sitä hyvää lounasta niin parempi just ottaa se pudde kun esim korvapuusti ja suklaapatukka tau joku voicroisantti.

    ”Proteiinit eivät ole poikkeus, liika on liikaa, liika proteiini esimerkiksi lihottaa. Keho pystyy hyödyntämään kerralla proteiinia about 20-40 grammaa, loput varastoituu rasvana” Tämä on ihan täyttä paskaa, proteiinit ovat viimeinen makroravinne joka alkaa muuttumaan rasvaksi, ja sitä ennen merkitsevää on rasvan ja hiilarin syöminen. Ja 20-40g kerta annos = loput menee rasvaksi on ihan pelkkä myytti. Jos sinä syöt päivässä 3200 kcal ja sun kulutus on 3500kcal, ja vedät vaikka lounaalla 100g proteiinia, niin voit olla 100% varma, että tosta proteiinimäärästä ei kyllä grammakaan muutu rasvaksi.

    Se o hienoa tämäki, eka mussutettaan koko postaus kuinka proteiinilisät on turhia ja tarpeettomia oikeastaan lähes kaikille ja kuinkapa kaikki vois vaan luennoida ja valistaa hiilareiden lähteistä yms… Ja sitten loppuun vähä mainostusta kuinka parissa kivalla lisäravinnefirmalla on niin kivat proteiinilisät käykää ostamassa! Jep Hep!

    Mainostatte superfoodeja! Ne nyt on 99% ihan turhia verrattuna siihen, että onko proteiinilisän käyttö turhaa millon kenellekin, + ne ovat järkkykalliita.

    • Heippa Terveydenlähettiläs ja kiitos kommentistasi! 🙂
      Kiitokset yhden asiavirheen korjaamisesta, kyseistä asiasta on tehty useita tutkimuksia ja on totta, että monet tutkimukset nykyään osoittavat väitteen myytiksi! 🙂
      En missään nimessä sanonut, että proteiinivalmisteet ovat paha juttu. En myöskään sanonut, että ne olisivat turhia kaikille, kun eivät ole. Kritisoin sitä, että liika on liikaa. Kritisoin sitä, että messuilla oltiin unohdettu hyvien rasvojen ja hiilareiden merkityksen korostaminen ja hehkutettiin varsinkin hiilareiden korvaamista proteiinilla. Kritisoin sitä, että niitä mainostettiin lounaan korvaamiseksi tai ”voit syödä kuinka paljon haluat hyvällä omalla tunnolla”.Ensinäkin eikö ruoka kuuluisi syödä aina hyvällä omallatunnolla olipa se mitä tahansa? Toiseksi, ei todellakaan ole hyväksi vedellä protskupatukoita ihan hulluna. Se, että aletaan korvaamaan lounasta proteiinipatukalla tarkoittaa automaattisesti, että esim. vihannesten saaminen jää sillä lounaalla ”vähäiseksi”. Kerroin myös omasta kokemuksesta, kuinka monet protskulisät maistuivat todella teolliselta ja kuinka ääneen Domille ihmettelin, voiko ne muka oikeasti olla ihmiselle hyväksi. Lopussa mainitsin Foodinin ja Puhdistamon, jos tämä olisi heidän pyynnöstään mainostasta heille, niin tuskin he haluaisivat, että kirjoittaisin kilpailevia yrityksiä samaan postaukseen. Tarkoitukseni ei siis ollut heitä sen enempää mainostaa, kunhan totesin, että heidän proteiinit maistuvat luonnolliselta. Enkä myöskään mainostanut tässä superfoodeja ja näin äkkiseltään en kyllä blogistamme löytänyt ainuttakaan postausta, jossa olisi superfoodien mainostamista (ellei mukaan lasketa postausta, kun olimme lapsiemme kanssa mustikkametsässä ja hehkutin Suomen mustikoita ja niiden terveellisyyttä, jotka itseasiassa keräsimme ilmaiseksi lähimetsästämme. Eivät siis olleet kalliita tai mainostusta lähimetsällemme).

    • Mua kiinnostaa mitä nämä uudet tutkimukset ovat? Mihin sitä ylimääräistä proteiinia elimistö sitten muka tarvitsee, jos se saa jo ravinnosta tarpeeksi proteiinia kehon rakennusaineiksi, veren toimintaan, nestetasapainoon ja vasta-aineiksi? Se käsittääkseni muuttaa sitä energiaksi, jos ei saa ravinnosta tarpeeksi hiilihydraattia. Loppu muuttuu ureaksi. Munuaiset tuskin nauttivat isojen määrien käsittelystä pitkän aikaa.

      • Heippa! Kiitos, kommentistasi! 🙂 Olisin myös kaivannut messuille enemmän näytteilleasettajia mainitsemistasi asioista! 🙂
        Myytti on siis se, ettei kroppamme pystyisi käyttämään yli 30g proteiinia kerta-annoksena. Keho pystyy myös käyttämään isonkin kerta-annoksen proteiinia, ei pelkästään 30 grammaa. Aliravituilla vanhuksilla on osoitettu, että elimistö kykenee hyödyntämään suurena (72 % päivittäisestä kokonaisproteiinista) kerta-annoksena annetun proteiinin tehokkaasti. Mutta se, mitä kokonaisuudessaan vuorokaudessa syötävä jatkuva liikaproteiini aiheuttaa on vielä paljolti tutkimuksen alla. Mutta jos proteiinia nautitaan joka aterialla aivan liikaa, niin sehän kuormittaa munuaisia ja ei varmasti ole hyväksi kropallemme. Liikahan on aina liikaa, myös proteiineissa. Toki esim. 120 kiloinen ammattibodari tarvitsee suuret määrät proteiinia ja ne määrät eivä luonnollisesti ylity yhtä helposti helposti kuin esim. 50 kiloinen nainen voi hyvinkin helposti vedellä liikaa proteiinia. Mukavaa päivää sinulle! 🙂

  6. Niin ja messujen tarjonnasta olen samaa mieltä. Lisäravinnefirmoja oli toisensa perään. Kai treenaamiseen nyt muutakin liittyy kuin lisäravinteet. Mua kiinnostaisi kehonhuolto, vaatteet ja varusteet sekä muu terveellinen ravinto.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 26
Tykkää jutusta