Tuntuuko liikunnan aloittaminen vaikealta?

Tuntuuko sinusta liikunnan aloittaminen vaikelta? Muista, että sinä et varmasti ole asian kanssa yksin ja huonoista fiiliksistä huolimatta sinun on mahdollista aloittaa liikunnallisempi elämä jo tänään. Liikunnan aloittaminen ei tarvitse tuntua mahdollisimman vastenmieliseltä ja rankalta. Liikunnan aloittaminen ei tarkoita maratoonin juoksemista ensimmäisenä päivänä eikä yhtä hienoja voltteja kuin Piia Pajunen vetää. Jos aiemmin et ole juurikaan liikkunut, niin aloita homma rauhassa ja hyvällä fiiliksellä eikä järjettömällä rääkillä, minkä jälkeen välttelet lopunelämääsi kaikkea urheiluun liittyvää. Pieniä askeleita ja pysyviä tuloksia. Tärkeintä on, että aloitat maltilla ja kuntotasollesi sopivalla tasolla, näin pystyt ylläpitämään liikunnan kuulumista elämääsi kauemmin kuin yhden viikon ajan. Muista antaa itsellesi aikaa, kaiken ei tarvitse eikä kaikki tapahdu parin viikon aikana. Muutos ottaa aikaa, mutta se on varmasti sen arvoista. Tässä muutamia vinkkejä, jos olet pitkästä aikaa päättänyt urheilun taas kuuluvan elämääsi.

  1. Tiedosta tilanteesi ja miksi et ole aiemmin liikkunut. Mieti, miksi olet ollut liikkumatta? Kun tiedostat syyn (kiireinen työ, lastenhoito, laiskuus vai joku muu), niin pystyt paremmin miettimään, mitä sinun tulisi tehdä toisin, että liikunta tulisi osaksi elämääsi.
  2. Muista antaa itsellesi aikaa. Muutos ottaa aikaa ja se auttaa, jos hyväksyt sen tosiasian.
  3. Aloita varovasti. Älä riko itseäsi. Älä katso paljonko edellisellä oli painoa jalkaprässissä, vaan pistä itsellesi sopivat painot. Jos aloitat liian kovaa ja rikot itsesi, niin urheiluun saattaa taas tulla pitkäkin paussi. Urheilun on tarkoitus olla hyväksi kropallesi ei rikkoa sitä.
  4. Älä aseta liian korkeita tavoitteita. Liian korkeat tavoitteet jäävät toteuttamatta ja ne lannistavat ihmisiä. Mikäli haluat asettaa itsellesi suuren tavoitteen, niin aseta myös välitavoitteita, että saat onnistumisen kokemuksia pienemmistäkin onnistumisista.
  5. Nauti siitä mitä teet. Sinun ei tarvitse käydä zumbaamassa, vaikka naapurin Pirkko käy. Jos ensimmäinen kokeilemasi liikuntamuoto ei napannut, niin kokeile rohkeasti jotain uutta. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin.
  6. Treenaa kaverin kanssa. Toisille kaverin kanssa sovitut treenitreffit auttavat nostamaan takapuolen sohvalta ylös. Kysy rohkeasti mukaan ystäviäsi treenaamaan kanssasi, näin voit nauttia heidän seurastaan ja samalla huomaamattomasti tulee harrastettua urheiluakin.
  7. Muista hyötyliikunta. Aina liikunnan priorisoiminen ei kuulu listalla korkeimmalle. Tällöin on hyvä muistaa hyötyliikunta ja autolla ajamisen sijaan, vaikka kävellä lähikauppaan.Mikä on sinulle mieluisin liikuntamuoto? Onko liikunnan aloittaminen tuntunut välillä vaikelta?

Meikän supersöpöt Hertta-housut on saatu PinkkiHeidistä. Housuja löytyy hurja määrä erilaisia kuoseja, jos siis treenihousut on ostoslistalla, niin kannattaa ehdottomasti käydä tsekkaamassa.

Kaikki kuvat otettu meidän rakkaalla kotisalilla Energy Puls Wellness Centerillä!

LUE MYÖS

KYLLÄ, TÄMÄN KIRJOITTAMINEN TUNTUI VAIKEALTA

KOSKA ÄITIYDESTÄ TULI ETUOIKEUDEN SIJAAN TAAKKA

HÄÄMME ITÄVALLAN ALPEILLA

SEURAA MEITÄ  ♥

FACEBOOK INSTAGRAM

 

fitfunfamily

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta