Hyviä hiilihydraatin lähteitä

Tämä fitnessruoka-tiistai sisältää hyviä hiilihydraatin lähteitä sekä useamman reseptivinkin! Kiitos vähä-hiilarisen ruokavalion suosion monet hiilaripitoset ruoat on epäoikeudenmukaisesti lisätty mustalle listalle. Mutta hei, älkää pelätkö hiilareita, ne on ihan oikeesti meidän kavereita. Alota vaikka popsimalla ensi alkuun näitä alla olevia vaihtoehtoja. Ja jos haluat lukea mihin sä muka tarvitset hiilareita, niin suosittelen lukemaan Piia Pajusen tekstin (klik). Voin täysin samaistua Piian sanomaan lauseeseen, että hiilarit on mielestäni ehkä eniten väärinymmärretty makroravinne. Sitä kun nyt vaan pelätään aivan suotta. Älä siis suotta välttele hiilareita, vaan tsekkaa mitkä ovat hyviä hiilihydraatin lähteitä.

Hyviä hiilihydraatin lähteitä

Banaani

Tuo täydellinen välipala tai smoothien makeuttaja. Banaani on hyvä B6-vitamiinin, mangaanin, kaliumin, c-vitamiinin, magnesiumin ja foolihapon lähde. Joku kertoi joskus banaanin auttavan myös raskauspahoinvointiin, mutta allekirjoittaneella ei ainakaan ollut apua. Banaanista voit tehdä kesähelteellä herkullista banaanijäätelöä kuorimalla ylikypsiä banaaneita ja jäädyttämällä ne. Kun ne ovat jäässä, yhdistä maustamattomaan jogurttiin ja lisää päälle vaikka vähän tummasuklaakuorrutetta.hyviä hiilihydraatin lähteitäBataatti

Googlatessasi, mitkä ovat hyviä hiilihydraatin lähteitä, bataatti tulee vastaasi melko nopeasti. Bataatti tuli itselleni tutuksi vasta muutama vuosi sitten, mutta siitä asti sitä onkin popsittu ihan hyviä määriä. Bataatit ovat ravitsevia, niissä on runsaasti kuituja, ne sisältävät paljon beetakaroteenia ja kaiken lisäksi ne maistuvat makean herkulliselle. Bataatista voit tehdä herkullisia fitnessruoan, jonka ohje löytyy täältä. (klik)hyviä hiilihydraatin lähteitäKaurahiutaleet

Puurolautasen äärellä aamu lähtee aina hyvin käyntiin. Kaurahiutaleet ovat täysjyvätuotteita. Vaikka kauraa käsitellään eri tavoin, niin ravintoarvot säilyvät. Kauran ”hyytelömassa” suojaa elimistöä. Liikkuessaan ruoansulatuksen läpi beetaglukaani muodostaa suojaavan kalvon vatsalaukkuun ja ohutsuoleen. Hyytelökalvo hidastaa ja estää glukoosin imeytymistä tasaten insuliinipiikkejä ja verensokerin heilahteluja. Se hidastaa myös pahan (LDL)-kolesterolin ja jopa ravinnon rasvojen kerääntymistä elimistöön. Älä siis turhaan heitä tätä superruokaa mustalle listallesi. Pirppunen-blogista (klik) löydät helpon ja herkullisen tuorepuuro-ohjeen.

Kvinoa

Kvinoassa on suuri proteiinipitoisuus verrattuna muihin viljoihin. Se sisältää tyydyttymättömiä rasvoja sekä se on myös erinomainen kuidun ja B-vitamiinin lähde. Herkullisen ja helpon Kvinoa-ruokaohjeen löydät täältä (klik). Kun puhutaan, mitkä ovat hyviä hiilihydraatin lähteitä ei missään nimessä tule unohtaa kvinoaa!hyviä hiilihydraatin lähteitä

Tässä muutamia hyviä hiilihydraattien lähteitä!

—- English —-

Thanks to the popularity of low-carb diets, lots of foods that are rich in carbs, have been unjustly added to the black list. But hey, don’t be afraid of carbs, they really are our friends. You can start off by eating some of these. And if you want to read about what you need carbs for, I recommend Piia Pajunen’s article. Link HERE (in Finnish). I can identify with what Piia wrote in the article about carbs probably being the most misunderstood macro nutrition. People are afraid of them for no actual reason.

Banana

Banana is a perfect snack and the sweetener of smoothies. It’s a good source for vitamin B6, manganese, potassium, vitamin C, magnesium and folate. Some people say it helps with morning sickness, but at least for me, it didn’t work. You can turn ripe bananas into delicious ice cream for a hot summer day by peeling and freezing them. When they’re frozen, combine with unflavored yogurt and add a little bit of dark chocolate on top.

Sweet potato

It’s only a couple of years ago that I discovered sweet potatoes. However, since then I’ve eaten a good amount of them. In addition to having a deliciously sweet taste, sweet potatoes are nourishing: they are rich in fiber and beta carotene. You can prepare a tasty fitness meal using sweet potato. Here’s the link. (click)

Oatmeal

A bowlful of porridge is a good way to start the day off. Oatmeal is a wholemeal product.  Even though oat goes through some processing, its nutritional value remains unchanged and can protect our bodies in many ways. As it travels through digestion, its beta-glucan forms a protective layer on stomach and small intestine. This jelly-like layer slows down and prevents the absorption of glucose and hence evens out the possible insulin spikes and swaying of blood sugar. It also slows down the building up of the bad (LDL) cholesterol and even the fats from food. So don’t throw this super food on your black list just yet.

Quinoa

Quinoa has a lot of protein compared to other grains. It has unsaturated fats and is also a good source of fiber and vitamin B. You can find a delicious and easy recipe here. (click)

fitfunfamily

2 vastausta artikkeliin “Hyviä hiilihydraatin lähteitä”

  1. Kvinoassa on myöskin paljon rautaa, ja oiva apu kasvissyöjien riittävän raudansaannin takaamiseksi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 12
Tykkää jutusta