Tuntuuko liikunnan aloittaminen vaikealta?

Tuntuuko sinusta liikunnan aloittaminen vaikelta? Muista, että sinä et varmasti ole asian kanssa yksin ja huonoista fiiliksistä huolimatta sinun on mahdollista aloittaa liikunnallisempi elämä jo tänään. Liikunnan aloittaminen ei tarvitse tuntua mahdollisimman vastenmieliseltä ja rankalta. Liikunnan aloittaminen ei tarkoita maratoonin juoksemista ensimmäisenä päivänä eikä yhtä hienoja voltteja kuin Piia Pajunen vetää. Jos aiemmin et ole juurikaan liikkunut, niin aloita homma rauhassa ja hyvällä fiiliksellä eikä järjettömällä rääkillä, minkä jälkeen välttelet lopunelämääsi kaikkea urheiluun liittyvää. Pieniä askeleita ja pysyviä tuloksia. Tärkeintä on, että aloitat maltilla ja kuntotasollesi sopivalla tasolla, näin pystyt ylläpitämään liikunnan kuulumista elämääsi kauemmin kuin yhden viikon ajan. Muista antaa itsellesi aikaa, kaiken ei tarvitse eikä kaikki tapahdu parin viikon aikana. Muutos ottaa aikaa, mutta se on varmasti sen arvoista. Tässä muutamia vinkkejä, jos olet pitkästä aikaa päättänyt urheilun taas kuuluvan elämääsi.

  1. Tiedosta tilanteesi ja miksi et ole aiemmin liikkunut. Mieti, miksi olet ollut liikkumatta? Kun tiedostat syyn (kiireinen työ, lastenhoito, laiskuus vai joku muu), niin pystyt paremmin miettimään, mitä sinun tulisi tehdä toisin, että liikunta tulisi osaksi elämääsi.
  2. Muista antaa itsellesi aikaa. Muutos ottaa aikaa ja se auttaa, jos hyväksyt sen tosiasian.
  3. Aloita varovasti. Älä riko itseäsi. Älä katso paljonko edellisellä oli painoa jalkaprässissä, vaan pistä itsellesi sopivat painot. Jos aloitat liian kovaa ja rikot itsesi, niin urheiluun saattaa taas tulla pitkäkin paussi. Urheilun on tarkoitus olla hyväksi kropallesi ei rikkoa sitä.
  4. Älä aseta liian korkeita tavoitteita. Liian korkeat tavoitteet jäävät toteuttamatta ja ne lannistavat ihmisiä. Mikäli haluat asettaa itsellesi suuren tavoitteen, niin aseta myös välitavoitteita, että saat onnistumisen kokemuksia pienemmistäkin onnistumisista.
  5. Nauti siitä mitä teet. Sinun ei tarvitse käydä zumbaamassa, vaikka naapurin Pirkko käy. Jos ensimmäinen kokeilemasi liikuntamuoto ei napannut, niin kokeile rohkeasti jotain uutta. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin.
  6. Treenaa kaverin kanssa. Toisille kaverin kanssa sovitut treenitreffit auttavat nostamaan takapuolen sohvalta ylös. Kysy rohkeasti mukaan ystäviäsi treenaamaan kanssasi, näin voit nauttia heidän seurastaan ja samalla huomaamattomasti tulee harrastettua urheiluakin.
  7. Muista hyötyliikunta. Aina liikunnan priorisoiminen ei kuulu listalla korkeimmalle. Tällöin on hyvä muistaa hyötyliikunta ja autolla ajamisen sijaan, vaikka kävellä lähikauppaan.Mikä on sinulle mieluisin liikuntamuoto? Onko liikunnan aloittaminen tuntunut välillä vaikelta?

Meikän supersöpöt Hertta-housut on saatu PinkkiHeidistä. Housuja löytyy hurja määrä erilaisia kuoseja, jos siis treenihousut on ostoslistalla, niin kannattaa ehdottomasti käydä tsekkaamassa.

Kaikki kuvat otettu meidän rakkaalla kotisalilla Energy Puls Wellness Centerillä!

LUE MYÖS

KYLLÄ, TÄMÄN KIRJOITTAMINEN TUNTUI VAIKEALTA

KOSKA ÄITIYDESTÄ TULI ETUOIKEUDEN SIJAAN TAAKKA

HÄÄMME ITÄVALLAN ALPEILLA

SEURAA MEITÄ  ♥

FACEBOOK INSTAGRAM

 

Laihduttajan suurimmat virheet

Mitkä ovat laihduttajan suurimmat virheet? Painon pudottaminen voi olla joskus äärettömän vaikeaa. Välillä voi tuntua, että teet kaiken oikein, mutta paino ei vain yksinkertaisesti putoa. Saatat kuitenkin itse estää edistymistäsi seuraamalla vääriä tai vanhoja neuvoja. Painon pudottaminen voi olla hankalaa: vaikka oletkin ympäröity hyvillä laihdutusvihjeillä, voi olla vaikea keskittyä tavoitteisiin terveellä ja ennen kaikkea kestävällä tavalla. En milloinkaan suosittele asiakkailleni dieettejä, koska vain n.1% diettaajista pysyy pudotetussa painossaan. Suosittelen siis pikkuhiljaa tehtyjä muutoksia ja mikäli sinulla on monta laihdutusyritystä takana, niin suosittelen ottamaan avuksi personal trainerin, ravintovalmentajan tai muun alan ammattilaisen, joka pystyy katsomaan juuri sinun ongelmakohtasi ja löytämään niihin ratkaisut. Tässä kuitenkin muutama virhe, joita todella monet painonpudottajat tekevät. laihduttajan suurimmat virheetLaihduttajan suurimmat virheet

  1. Keskittyvät siihen, mitä EI saa syödä

Ihminen on hieman hassu olento siinä mielessä, että sitä niin kovin paljon kiehtoo kielletty. Jos keskityt kokoajan, mitä sinä et saa syödä, päässäsi pyörii kokoajan kielletty ruoka ja pikkuhiljaa houkutus käy kovemmaksi ja kovemmaksi. Niin monet ihmiset, jotka lähtevät painonpudotukseen, keskittyvät siihen, mitä heillä ei ole – kuten ei sokeria, ei alkoholia, ei jälkiruokia, ei leipää, ei juustoa. Haluan kannustaa teitä keskittymään siihen mitä saatte syödä. Huolehtikaa, että syötte tarpeeksi terveellistä ruokaa ja saatatte huomata, että mieliteot alkaa pikkuhiljaa hiipua.

  1. Keskittyvät vain vaakaan

On hyvin tavallista, että et menetä painoa tarpeeksi nopeasti, huolimatta siitä, että ruoka-asiat ovat kunnossa. Totuus kuitenkin on, että painoon vaikuttavat monet asiat, mukaan lukien nesteen vaihtelut ja kuinka paljon ruokaa on jäljellä järjestelmässäsi.  Myös lisääntyneet estrogeenipitoisuudet ja muut hormonaaliset muutokset naisilla voivat johtaa suurempaan vedenpidätyskykyyn, mikä näkyy painonnousussa. Lisäksi, jos olet treenannut saatat saada lihaksia ja menettää rasvaa. Kun näin tapahtuu, vaatteet saattavat alkaa tuntua löysemmiltä – varsinkin vyötäröllä – vakaasta painoluokasta huolimatta. Vyötärön mittaaminen nauhamittauksella ja kuukausittaisten kuvien ottaminen itsestäsi voivat paljastaa, että olet menettänyt rasvaa, vaikka painolukema ei vaassa pienentyisikään.

  1. Syövät liian vähän tai liikaa kaloreita

Syömällä liikaa kaloreita voit estää painoa putoamasta. Toisaalta taas liian vähillä kaloreilla voit saada itsesi nälkäiseksi ja samalla saatat onnistua vähentämään aineenvaihduntaa ja lihasmassaasi. Ihmiset todella helposti yliarvioivat tai aliarvioivat kalorimääränsä. Suosittelen sinua siis pitämään muutaman päivän ajan ruokapäiväkirjaa ja pyytää, vaikka jonkun ammattilaisen tsekkaamaan se läpi. Monilla kuntosaleilla pystyt tekemään myös mittauksen, josta näet arvion siitä kuinka paljon kulutat kaloreita päivässä. Ainakin Porin Pullsilta löytyy kyseinen laite. laihduttajan suurimmat virheet

  1. Valitsevat vähärasvaisia tuotteita

Laihdutus on rahanlähde monelle ihmiselle. Kannattaa siis olla tarkkana, kun valitset vähärasvaisia tai dieetti-ruokia, nimittäin ne saattavatkin yllättäen sisältää hurjan määrän sokeria. Näin aiheuttaen myös runsaan kalorien saannin.

  1. Yliarvioivat kalorien kulutuksen treenin aikana

Monet uskovat, että liikunta supervauhdittaa heidän aineenvaihduntansa. Eräässä tutkimuksessa ihmiset polttivat 200 ja 300 kaloria harjoittelun aikana. Kysyttäessä arviota heidän polttamasta kalorimäärästään he kuitenkin arvioivat polttaneensa yli 800 kaloria. Liikunta on todella tärkeää yleiselle terveydelle ja auttaa sinua kyllä pudottamaan painoa, mutta muistathan ettet yliarvioi kuluttamiesi kaloreiden määrää.

  1. Eivät syö tarpeeksi proteiineja

Riittävä proteiinin saanti on avainasemassa painonpudotuksessa. Jotta laihtuminen voidaan optimoida, varmista, että jokainen ateriasi sisältää tarpeeksi proteiinia. Riittävä proteiinien saanti helpottaa laihtumista vähentämällä ruokahalua sekä lisäämällä täyteyden tunnetta.

  1. Heillä on epärealistisia tavoitteita

Epärealistiset odotukset voivat johtaa turhautumiseen ja luopumiseen tavoitteestasi kokonaan. Tee tavoitteesi vaatimattomammaksi lisäämällä menestyksekästä laihtumismahdollisuuttasi. Kun tavoite on saavutettu, niin aseta uusi tavoite.

  1. Juovat kaloreita

Monet lopettavat limsojen juonnin halutessaan pudottaa painoa, mutta jatkavat jatkuvaa täysmehujen litkimistä. Jopa 100%: n hedelmämehu on täynnä sokeria, ja se voi johtaa terveys- ja paino-ongelmiin, jotka ovat samankaltaisia kuin sokeritujen makeiden juomien aiheuttamat ongelmat.laihduttajan suurimmat virheetTässä muutamat laihduttajan suurimmat virheet!