Lohipasta | Herkullisen ja nopean lohipastan ohje

Lohipasta

Meidän tapauksessamme – meillä kun on kaksi lasta – ruoan täytyy joskus terveellisyyden ja tuoreuden lisäksi olla nopeaa. Tällaisina päivinä syömme usein pastaa. Perheemme ehdottomaksi lemppariksi onkin noussut Domin tekemä lohipasta, josta tykkäävät niin lapset kuin me aikuisetkin. Kun pastan yhdistää loheen, ruoka ei ainoastaan maistu hyvältä, vaan siitä saa myös paljon hyviä rasvoja. lohipasta

4 annosta:

–       1 rkl rypsiöljyä

–       Tuoretta persiljaa

–       Suolaa ja pippuria

–       2 ½ dl kermaa

–       1 kasvisliemifondi

–       250g lohta

–       250g tagliatellea (spagetti toimii myös täydellisesti)

–       Puolikkaan sitruunan mehu

–       1 normaalikokoinen sipuli

Ohje:

Ensin keitä pastaa kunnes se on kypsyydeltään al dente ja valuta sitten vesi pois. Pastan kiehuessa voit pilkkoa lohen valmiiksi suupalan kokoisiksi paloiksi.

Pilko sipuli ja kuumenna rypsiöljy pannulla. Kuullota sipuleita, kunnes ne ovat kullanruskeita. Lisää sitten lohi ja paista.

Mausta suolalla ja pippurilla ja lisää sitruunamehu, kerma ja kasvisliemifondi. Odota, kunnes liemi on hieman keittynyt kokoon ja lisää pasta. Kaada pasta tarjoiluastioihin ja koristele tuoreella persiljalla. Tarjoile välittömästi.lohipasta

 

Terveellisiä herkkuja

Terveellisiä herkkuja? Onko sellaisia muka olemassa?

On, todellakin on. Netti on pullollaan toinen toistaan herkullisempia terveellisiä reseptejä ja niitä hieman muokkamaalla löytyy se oma lemppari. Fittarin snäpissä ollessamme meiltä kysyttiin mitä terveellisiä herkkuja meidän perheessä syödään. Tässä on nyt yksi supersimppeli keksiohje, jonka meidän Ameliekin osaa pyöräyttää jo melkein ulkomuistista. Et siis tarvitse kovinkaan kummoisia kokkaustaitoja onnistuaksesi tässä reseptissä. Tätä ohjetta pystyt myös muokkaamaan oman maun mukaan ja lisämään halutessasi marjoja tai hedelmiä tai mitä tahansa joukkoon. Psst, nämähän maistuu parhaimmalta dipattuna maitoon!terveellisiä herkkuja

Ainesosat

– 3 isoa banaania murskattuna (noin. 1 1/2 mukia)

– 1 tl vaniljaa

– 1/4 mukillista oliviiöljyä

– 2 kaurahiutaleita

– 2/3 mantelijauhoja

– 1/3 mukillista makeuttamatonta kookoshiutaleita

– 4 tl auringonkukansiemeniä

– 1/2 tl kanelia

– 1/2 tl merisuolaa

– 1tl leivinjauhetta

-1 mukillinen raakasuklaa nibsejä, halutessasi enemmän tai vähemmän

Ohje

1. Lämmitä uuni n.175asteeseen (celcius)

2. Yhdistä kulhossa murskattu banaani, vanilja, oliiviöljy.

3. Toisessa kulhossa sekoita yhteen kaurahiutaleet, mantelijauho, kookoshiutaleet, auringonkukansiemet, kaneli, suola ja leivinjauho.

4. Kaada nyt kuivat aineet murskatun banaanin, vaniljan ja oliiviöljyn sekaan.

5. Sekoita suklaat sekaan.

6. Lusikoi leivinpaperille ja paista n. 15min, riippuu keksien koosta

Syö hyvä aamiainen ja laihdu | Millainen on hyvä aamupala?

Aloitettuani ravintovalmentajan työt olen huomannut kerta toisensa jälkeen, kuinka usein ihmiset luulevat syövänsä hyvin. Yksi yleinen virhe tehdään jo aamupalan kohdalla. Tiedätkö sinä millainen on hyvä aamupala? Meille kerrottiin jo koulussa (Trainer4you), kuinka suomalaisten mieleen on jotenkin iskostettu, että terveellinen ja hyvä aamupala on lautasellinen puuroa. Ja kentällä olen huomannut sen olevan totisinta totta. Eikä siinä mitään, puurohan on erinomainen tapa aloittaa päivä. Hiilareita onkin hyvä nauttia heti aamusta, että glykogeenivarastot täydentyväy. Hyvien hiilihydraattien nauttiminen aamulla edistää energistä oloa. On siis myös tärkeää, että aamupalallasi saat hyviä hiilareita. Kuitenkaan pelkkä kaurapuuro ei sisällä läheskään tarpeeksi esim. proteiinia ja hyviä rasvoja. hyvä aamupalaRavitsemuksen kannalta parasta olisi, että aamupala olisi monipuolinen eli sisältäisi hiilareita, proteiinia ja rasvaa. Monesti aamupala sisältää liian vähän proteiinia sekä kasvikset ja hedelmät jäävät vähiin. Runsas aamupala, joka sisältää tarpeeksi niin proteiinia, hiilareita kuin rasvaakin auttaa vähentämään päivän aikana napostelua. Kun taas aamupalan ollessa liian pieni, sopiva välipala ja lounaskaan eivät välttämättä korjaa jo syntynyttä energiavajetta. Tämä taas johtaa luultavimmin naposteluun ja herkutteluun illemmalla. Älä siis yritä säästää aamupalan kaloreista tai pahimmassa tapauksessa jättää koko aamupalaa väliin. Homma mitä luultavimmin vain kostautuu sinulle tuplaten tai triplaten ne mahdolliset aamuiset kalorit. Syö siis aamulla runsaasti. Mikäli kamppailet painosi kanssa, niin suosittelen ruoan vähentämisen suhteen syömään enemmän, mutta hyviä juttuja. Jos epäilet syötkö hyvin, niin suosittelen tapaamista Persona Trainerin (jolla koulutus myös ravitsemus puolelta) tai ravintovalmentajan tapaamista. hyvä aamupalaMeidän perheessä syödään useimmiten kaurapuuroa tai smoothieta. Mikäli haluat saada superhelposti protskut aamiaiseesi, niin suosittelen proteiinilisää. Esimerkiksi Foodinilla on erittäin vatsaystävällistä heraproteiinia sekä laaja valikoima erilaisia kasviproteiinin lähteitä. Heidän proteiinijauheet ovat myös makeutettu aina luonnollisilla mauilla (esim. raakakaakaolla). Muita proteiinin lähteitä puurossa voivat olla esim. raejuusto, maapähkinävoi tai rahka. Tämän jälkeen puuro kannattaa maustaa hedelmillä sekä marjoilla. Nyt metsät notkuvat ilmaiseksi suomalaisia supermarjoja, esim. mustikoita. Itse pistän puurooni vielä tilkan oliiviöljyä, jonka jälkeen puuroni sisältää monipuolisesti kaikkea. hyvä aamupalaSmoothie- aamupalat ovat varsinkin meidän neitien lemppariaamupaloja. Useimmiten teemme smoothien melko samalla reseptillä, hieman marjoja vaihdellen. Tällä hetkellä on menossa paras smoothieaika, sillä ulkoa löytyy jos jonkinnäköistä marjaa. Tämän aamuinen smoothiemme sisälsi maustamatonta maitorahkaa (proteiinia), mustikoita, punaviinimarjoja, mustaviinimarjoja, vadelmia, avokadoa (hyviä rasvoja), hieman Foodinin maustamatonta heraproteiinia, banaania(hiilaria), kaurahiutaleita(hiilaria). Smoothien kaveriksi söimme vielä leivät, jossa päällä oli lehtikaalia, tomaattia, kurkkua, juustoa ja kalkkunaleikettä.

Mikäli itseäsi kiinnostaa ravitsemus enemmän, niin voin lämpimästi suositella Trainer4Youn ravintovalmentaja koulua. Siellä oli korkeasti koulutetut opettajat, joiden opetukset pohjautuivat tietoon eikä mututuntumaan. Lämmin suositus siis tutustua lisää heidän sivuihinsa. Sekä vinkkinä heidän tietopankki, jossa superpaljon erilaista hyvää tietoa!