Pääsenkö ikinä tupakoinnista eroon?

Siinä minä sitten olin. 15-vuotias, joka käytti kaikki taskurahansa tupakkaan. Luonnollisesti tupakoiminen oli kiellettyä tässä iässä, vaikkakin Itävallassa tupakoiminen oli laillista 16-vuotiaasta eteenpäin. Mutta ehkä siitä juuri olikin kyse. Oli kyse siitä jännityksestä, mikä tuli tupakoimisesta koulussa, opettajilta piilossa. Tämä tietenkin teki tupakoinnista vain ”niiin coolia”!

Aloitin tupakoinnin syyskuussa ja muistaakseni marraskuun paikkeilla vanhempani löysivät jotakin taskustani. Muistan sykkeeni olleen 250:n kieppeillä, sillä en ollut varma siitä, olinko jättänyt tupakat piiloon koulun asuntolaan. Kun he sanoivat, että olivat löytäneet sytkärin, saatoin rauhoittua. Sanoin vanhemmilleni, että koulussa oli meitä hieman vanhempia tyttöjä ja oli coolia pystyä antamaan heille tulta. En vieläkään tiedä uskoivatko vanhempani tämän selityksen, vai jäivätkö he vain odottamaan, että löytäisivät jotakin lisää. Isäni kuitenkin sanoi minulle, ettei minun tulisi tukea muiden tupakointia. Ensimmäisen vuoden jälkeen lopetin koulun, mutta jatkoin polttamista.Sitten täytin 16 ja minulla oli lain edessä lupa polttaa tupakkaa. Aloin käydä töissä ja tupakan kulutukseni kasvoi kahdesta askista viikossa yhteen päivässä. Kun täytin 18, olin tarpeeksi vanha käymään iltaisin ulkona ja näin tupakointini saattoi nousta viikonloppuisin kahteen askiin päivässä. On kamalaa ajatella, mitä tuolloin tein elimistölleni. Urheilu oli iso osa elämääni. Olen pelannut jalkapalloa ja amerikkalaista jalkapalloa. Minulla on normaalia aikuista suurempi keuhkojen kapasiteetti, joten minulla ei juuri ollut ongelmia kestävyyteni kanssa.  Tämä jatkui siihen saakka, kunnes täytin 24. Silloin jotkut ystäväni alkoivat päästä irti tupakasta ja myös minä halusin koittaa. Silloin lopettamisessa oli kuitenkin aitoa lopettamisen halua enemmän kyse siitä, että halusin vain yksinkertaisesti koittaa, pystyisinkö siihen vai en. Ja niin siinä kävi, että näinä ensimmäisenä kolmena kertana en pystynyt lopettamaan tupakointia, vaan jatkoin polttamista 2-5 päivän jälkeen. Ainoa vakava lopettamiskokeilu ennen 27 ikävuotta tapahtui tupakanlopettamista käsittelevän kirjan avulla. Lopetin noin kuukaudeksi. En kuitenkaan ole varma oliko se kirjan ansiota, vai sen ansiota, että oli kolmen viikon lomalla Italiassa ja näin poissa normaaleista arjen rutiineista. Kun sekin lopettamisyritys epäonnistui, olin varma, etten ikinä lopettaisi tupakointia.

Ensimmäisen osan tarinasta pääset lukemaan täältä: LINKKI!

—- English —-

So there I was. 15 years old, using all of my pocket money for cigarettes. It was obviously not allowed to smoke at this age, even if the line was drawn at 16 years in Austria at the time. But maybe it was all about the excitement that came from always having to be really careful so that no teacher from school nor an educator from the boarding home would see us smoking. This obviously made it “sooo cooool”!

I started smoking in September and I think it was about November when my parents found something in my jacket. I remember that my heartbeat was about 250, because I was not sure if I had left my cigarettes, like usually, hidden in the boarding home. As they told me it was a lighter, I was able to calm down. I told them that at school there were girls, a little older than us, who were smoking, and that it’s cool when you can give them fire. I am still not sure if my parents really bought this excuse or if they were just waiting to find more, but my dad just said I should not support somebody’s habit of smoke. A few weeks later they found the actual cigarettes somewhere and I confessed that I was smoking. After the first year, I quit the school but I continued smoking.

Then I turned 16 and was officially not forbidden to smoke anymore. I started to work and my cigarette consumption increased from about two packs a week to a pack per day. When I turned 18, I was old enough to go out at night and easily smoked two packs a day in the weekends. I remember mornings after long nights when I had no voice whatsoever. It’s terrible to think what I did to my body then. Sports were still a big part of my life at that time. I’ve played football and American football and because of that my normal lung capacity is bigger than that of an average adult. I still didn’t have big problems with my stamina.

It continued like this till I was 24. Then some of my friends started to get rid of cigarettes and I also wanted to try. It was more about curiosity of whether or not I could do it than actually really wanting it. And it so happened that these first three tries were completely fruitless and came to a stop in 2-5 days. My only serious try, until I was 27, was with a “stop smoking book”. I stopped for about a month, but I’m still not sure if the results should be credited to the book or to the fact that I stopped on a three-week holiday in Italy, away from all my daily habits. After this failure I thought that I will never get rid of smoking.

The first part of the story you can read here: Link

Tiistain fitness-ruokana täytetyt bataatit

Tiistaina taas vuorossa terveellinen arkiruoka, joka sopii niin lapsille, kuin treenajillekin. Jo muutaman vuoden ajan bataatti on ollut yksi lempilisäkkeistäni. Bataatit eivät ainoastaan ole todella maukkaita, vaan myös todella terveellisiä. Kehomme käyttävät beetakaroteenia valmistamalla siitä A-vitamiinia, ja lisäksi, missään muussa rasvattomassa raaka-aineessa ei ole yhtä paljon rasvaliukoista E-vitamiinia kuin bataatissa. Reilu kaliumin määrä pitää huolta kehon nestetasapainosta ja poistaa ylimääräisen nesteen. Tavallisiin perunoihin verrattuna bataatissa on enemmän ravintokuitua ja matalampi glykeeminen indeksi. Tämän takia bataatti saa aikaan pidempikestoisen kylläisyydentunteen ja ne nostavat verensokeria hitaasti. Oikeaa superruokaa!4 annosta:

·         4 bataattia (á noin 250g), harjattuna ja haarukalla pisteltynä

·         120g maissia (itse käytän purkitettua)

·         125g kuutioitua tomaattia

·         3 kevätsipulia hienonnettuna

·         1 mangon hedelmäliha kuutioituna

·         15g korianteria

·         Suolaa ja pippuria

·         300g katkarapua, keitettynä ja kuorittuna

·         1 limen mehu ja raastettu kuori

·         300g raejuustoa

Lämmitä uuni 200°C. Aseta bataatit uunivuokaan ja kypsennä uunissa noin tunnin ajan, kunnes ne ovat pehmeitä

Sillä välin sekoita tomaatit, kevätsipulit, mango, korianteri ja maissi kulhossa. Mausta suolalla ja pippurilla ja siirrä jääkaappiin odottamaan.

Sekoita katkaravut, sekä limen mehu ja kuoriraaste toisessa kulhossa ja mausta suolalla ja pippurilla. Siirrä jääkaappiin.

Kun bataatit ovat kypsiä, aseta ne lautasella ja tee pieniviilto keskelle pituussuunnassa. Täytä raejuustolla ensin ja lisää sitten kasvikset ja katkarapu. Tarjoile heti.

Hyvää ruokahalua!

 

—- English —-

 

For a few years now, sweet potatoes have been one of my favorite side dishes. Not only do they taste really good, but they are also healthy. Our bodies use beta carotene by transforming it into vitamin A, and also, there’s no other fat-free food that contains as much of fat-soluble Vitamin E as sweet potatoes do. The huge amount of potassium helps to control the fluid balance and removes the extra water. Compared to regular potatoes, sweet potatoes include more dietary fiber and a lower glycemic index, therefore making you feel full in a better and more consistent way. They are also slow to raise the blood sugar. A real super-food!

Ingredients for 4 portions:

·  4 sweet potatoes (each about 250g), brushed and stabbed with a fork

·  120g corn (I get mine from a can)

·  125g tomatoes, diced

·  3 spring onions, finely chopped

·  1 mango, peeled, cored and diced

·  15g fresh coriander

·  salt and pepper

·  300g shrimp, cooked and peeled

·  the juice and the grated zest of 1 lime

·  300g cottage cheese

Lets go!

Heat the oven to 200°C. Put the sweet potatoes on a baking tray and cook them in the oven for about an hour, till they are soft.

Meanwhile, put the tomatoes, spring onions, mango, coriander and corn in a bowl and mix them. Then spice it with pepper and salt and set aside to the fridge.

Mix the shrimp with the lime juice and zest in another bowl and spice them also with pepper and salt and put them to the fridge.

When the sweet potatoes are ready, put them on a plate, cut a slight slit and open them a bit. Put the cottage cheese first, than the vegetable mix and the shrimp in it and serve it right away.

Enjoy your meal!

Kuinka pääset eroon mm. työstressistä ja rahahuolista?

Kukapa ei haluaisi helppoa ja onnellista elämää. Lapset elävät niin huoletonta elämää jatkuva hymy huulilla. 4-vuotiaan tyttäremme Amelien suusta tulee päivittäin hyviä neuvoja leppoisaan elämään. Tänään ajattelin jakaa muutaman hänen vinkkinsä, jos vaikka sattuisit kaipaamaan uutta rentoa otetta elämääsi. Nyt loppuu työstressi ja rahahuolet!

  1. Älä käy töissä. Soitat vaan töihin ja sanot, että on parempaa tekemistä.
  1. Älä siivoa. Kyllä jossain vaiheessa isoäitisi tulee siivoamaan, kun vaan on tarpeeksi sotkuista.
  1. Jos kuitenkin haluat pitää kotisi siistinä itse, niin Amelie suosittelee hankkimaan asunnon, jossa yksi huone on pyhitetty ”kaikel ylimääräsel kamal”.
  1. ”Kaikel ylimääräsel kamal” -huoneeseen voit siivouspäivänä viedä kaikki lattialla lojuvat tavarat.
  1. Syö joka päivä ravintolassa. Kokkaa vain kun se on hauskaa ja voit tehdä sitä jonkun kanssa yhdessä.
  1. Pidä vapaapäivä joka päivä
  1. Pue päällesi aina mekko. Mekko päällä on niin kiva tanssia, että sinun tekee mieli tanssia koko päivän.
  1. Pese hampaat suklaakastikkeella
  1. Valvo kaikki yöt ihan vaan, koska aikuisena voit niin tehdä
  1. Maksa aina pankkikortilla, ettet kuluta rahaa!

Näillä vinkeillä elämästäsi tulee takuu varmasti yhtä rentoa kuin lasten elämä!

—- English —-

Who wouldn’t want a life that’s easy and full of happiness? Kids lead such care-free lives, constantly smiles on their faces.  Our 4-year-old daughter daily gives us good tips for a chill life. I thought I’d share some of her tips today, because you just might long for a more relaxed outlook on life.

  1. Don’t work. Just call work and say that you have better things to do.
  2. Don’t clean up. Yes, your grandma will come and clean when it gets messy enough.
  3. If, however, you want to clean up your house by yourself, Amelie recommends to get a house with an extra room just for all the extra stuff.
  4. When it’s clean-up day, you can just take all the stuff laying on the floor to the all-the-extra-stuff room.
  5. Eat at a restaurant every single day. Only cook when it’s fun and you can do it together with someone.
  6. Take a day off every day.
  7. Always wear a dress. Dancing with a dress on is so much fun that you’ll want to dance all day long.
  8. Wash your teeth with chocolate sauce.
  9. Stay up through the nigh just because you’re an adult and you can.
  10. Always pay using a debit card. This way you won’t have to spend your money.

With these tips you will have a life that’s as chill as the kids’, there’s no doubt about that.